Menneet tapahtumat

Build or die! Hackathon (2022)

Build or Die! on universumin kovin halloween-hackathon.

Usko tai älä, se on pakko kokea!

Hackathon on teknologiaa, rakentelua, luovuutta, uteliaisuutta ja kaikkea mahdollista tekemiseen liittyvää yhdistelevä tapahtuma, missä ideana on kehitellä ja rakentaa jotakin uutta lyhyessä ajassa. Tarkoituksena on ennen muuta pitää hauskaa, tutkia teknologiaa ja hengailla muiden saman henkisten kanssa.

Tapahtuma kestää viikon (31.10 – 6.11.2022). Ohessa suuntaa-antava aikataulu, mikä tarkentuu tuonnempana ja tiedotetaan ilmoittautuneille sähköpostitse, Discordissa sekä tapahtuman verkkosivuilla.

Tarjolla on Mikkelin paras paikka rakentelulle ja tekemiselle, saman henkistä seuraa sekä ilmaista ruokaa ja swagia osallistujille.

Graftlab (2022)

Syksyllä 2022 Hacklab Mikkeli ry:n tiloissa on kokoonnuttu arduinon ja käsityön luontevaan yhteistyöhön. Paja tavoitti uusia kävijöitä koodaamista aloittelevista ja myös kokeneita ohjelmoinnin soveltajia. Jokainen sai haastaa osaamistaan itse valitsemansa projektin parissa. Osallistujat olivat motivoituneita, aktiivisia ja valmiita ratkaisemaan käsityön ja koodin aiheuttamia haasteita!

Craftlab kookoontui neljästi teknologiakasvattajan ohjaamalle paja-kerralle, joiden välissä jokainen sai itsenäisesti työstää projektiaan eteenpäin. Ilman apua ei jääty itsenäisellä työskentelyaikana vaan yhteydenpito oli tiivistä ja ongelmia ratkaistiin yhteisöllisesti. Pajan aikana syntyi muunmuassa bluetooth-kaiutin, etäohjattava kahvinkeitin, e-tekstiilejä ja sääasema.

Pajaa varten saimme Fuugin rahoituksella hankittua käsityönä tehtyihin kotelointeihin materiaaleja ja tarvikkeita. Koodaamista ja ohjelmointia varten hankimme Arduino Uno kehitysaslustoja, sekä e-tekstiileihin soveltuvia ommeltavia LilyPad mikrokontrollereita, sekä peruskomponentteja.

Nuku Yö Ulkona (2022)

Suomen Latu haastaa tulevana lauantaina koko Suomen nukkumaan yön ulkona seitsemättä kertaa.

“Suomen Latu haluaa kampanjallaan rohkaista tutustumaan yön yli kestävään retkeilyyn. Yö ulkona lisää hyvinvointia ja on edullinen elämys kaikenikäisille. Ulkona nukkuminen on retkeilyä ja luonnosta nauttimista parhaimmillaan”, sanoo tapahtumasuunnittelija Petteri Tiainen Suomen Ladusta.

Hacklab Mikkelin nörtit osallistuivat kolmatta kertaa Suomen Ladun järjestämään haasteeseen ja yöpyivät Salosaaren laavulla. Nuotion loisteessa ihailtiin tähtitaivasta ja nauttiin hyvästä seurasta sekä maistuvista eväistä.

Mikkeli Maker Day (2022)

Yhdistys järjesti Mikkelin pääkirjastolla neljännen kerran Mikkeli Maker Day:n lauantaina 9.4.2020 klo 10.00-14.00. Tapahtumassa oli esillä mm. 3D-tulostusta, robotteja, elektroniikkaa, koodausta ja pelien tekemistä. 

Tapahtumaa varten oli yhdistyksen toimesta rakennettu pakopeli tyyppinen pommin purku salkku. Kävijät saivat yrittää purkaa pommin ennen kuin aika ajastimessa loppuisi. Salkkuun koottu kokonaisuus koostui useammasta pienestä tehtävästä, jotka piti suorittaa onnistuneesti, jotta pommin saisi purettua.

Kirjastolla oli myös Hacklabin toimesta jaossa haalarimerkkejä, pinssejä ja tarroja.

Nuku Yö Ulkona (2021)

Hacklab Mikkelin jäsenistöä osallistui Suomen Latu ry:n haasteeseen ja nukkui elokuun viimeisenä viikonloppuna yönsä ulkona Salosaaren laavulla.

Suosittua Nuku yö ulkona -kampanjaa vietetään jo kuudetta kertaa elokuun viimeisenä lauantaina 28.8.2021. Nukkuminen ulkona on elämys, ja Suomen Latu kannustaa kaikkia viettämään yön Suomen suurimmassa luksushotellissa - luonnossa.

Nuku Yö Ulkona (2020)

Suomen Latu haastaa viidettä kertaa koko Suomen nukkumaan yönsä ulkona. Tämän vuoden Nuku yö ulkona -kampanja järjestetään Suomen luonnon päivänä 29.8.2020. Viime vuonna yli 130 000 suomalaista nukkui yönsä ulkona.

Yhdistyksen jäsenistöä uskaltui jälleen yöpymään metsän siimekseen. Eväät olivat jälleen aivan huikeat ja ruoan valmistus avotulella kuuluu olennaisesti osaksi tapahtumaa ainakin läbin nörteille.

Laavuruokailun ABC (2020)

Lauantaina 14.11.2020 klo 10.00 pidimme Laavuruokailun ABC -kurssin Kalevankankaan laavulla, missä jäsenistämme kokenein eräilijä taikoi apukokkien avulla kaslerista karamellisoitua pihviä. Laavut joustavat kyllä monenlaiseen ja tämä on ehdottomasti parasta vaihtelua omalle hellalle! 

Hyvien ruokien jälkeen siirryimme Hacklabille Hackathonien merkeissä; teemana toimi läbin projektien kehittäminen. Hackathonissa lisättiin 3D tulostimiin LED valot, pelisohvan suunnittelua tehtiin, koodattiin postilaatikkoon tuleva kamerajärjestelmä ja kameralle kotelo. Hienoa nähdä yhteisön henki vahvempana kuin koskaan, sillä jäsenet miettivät ahkerasti jo tulevia toimintoja ja projekteja

Mikkeli Maker Day (2020)

Hacklab järjesti Mikkelin pääkirjastolla Mikkeli Maker Day tapahtuman, jossa esiteltiin paikallista maker-toimintaa. Tapahtumassa esiteltiin mm. 3D-tulostusta, robotteja, koodausta, radiotekniikkaa, pelien tekemistä ja digitaalista taidetta.

Joulumyyjäiset (2019)

Yhdistyksen jäseniä osallistui omilla tuotoksillaan Esedun järjestämään joulumyyjäisiin. Hacklabin pöydässä oli myynnissä esimerkiksi 3D-tulostettuja poroja, laseroituja joulukuusenkoristeita, keppihevosia ja tietenkin lahjakortteja yhdistyksen vuosijäsenyydelle.

Hacklabin tilojen remontti (2019)

Yhdistyksen tiloja päätettiin remontoida viihtyisimmäksi. Lattiaan asennettiin kulahtaneen muovimaton päälle laminaatti, seinät  ja katto saivat uuden maalipinnan. Remontin yhteydessä tilojen järjestystä muutettiin ja kalusteita siirreltiin uusiin paikkoihin. 

Job Game Jam (2017)

Hacklab Mikkeli oli mukana toteuttamassa (tiettävästi) ensimmäisiä game jameja Mikkelissä. Tapahtuman teemana oli varsinaisen pelikehityksen ohella oman pelialan kiinnostuksen ja osaamisen muuntaminen – kenties jonain päivänä – elannon lähteeksi. Tarjolla oli myös kiinnostavia workshopeja ja erilaisia pelilaitteita kokeiltavaksi. Tapahtuma houkutteli paikalle kaikkiaan 40 osallistujaa.

Tapahtuman ensimmäinen workshop keskittyi pelimusiikkiin. Workshopin veti maailmallakin mainetta niittänyt pelimusiikin säveltäjä Mikko Tarmia. Mikon teoksia on kuultavissa mm. Penumbran ja Amnesian taustalla.

Job Game Jam -tapahtumaa olimme tekemässä yhteisvoimin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Game On -Nuorten työllistymistä uudenlaisista digitaalisista kokeiluista ja Digillä duuniin -hankkeiden, Metatavu Oy:n sekä Ohjaamo Olkkarin kanssa.

Ihminen 2.0 (2017)

Hacklab Mikkeli avasi hackathon-kautensa järjestämällä Ihminen 2.0 -hackathonin yhdessä Mikkelin Työttömät ry:n kanssa.

Ihminen 2.0 on avoin ja ilmainen hackathon ihmisille  -- eli meille kaikille. Se on aloittelijaystävällinen ja rento tapahtuma. Tule kokeilemaan, oppimaan ja tekemään yhdessä. Teemoina mm. itsensä mittaaminen, puettava elektroniikka ja biohakkerointi, robotit, virtuaalitodellisuus ja laajennettu todellisuus, sekä paljon muuta mielenkiintoista.

Mikkeli Maker Day (2017)

Hacklab Mikkelin kevään 2017 tapahtumat jatkuivat eilen Mikkeli Maker Dayllä. Tapahtuma oli tutkimusmatka rakentelun ja teknologian maailmaan. Esillä ja kokeiltavana oli mm. 3D-tulostusta, elektroniikkaa, robotiikkaa sekä uudempia ja vanhempia pelilaitteita. Robotiikan esimerkkeinä olivat Hacklab Mikkelin tulevan leikkimielisen robottisotaliigan kolme osallistujaa.

Pelilaitteita edustivat tällä kertaa itse rakennettun pelikabinetti, joka osoittautui tälläkin kertaa suosituksi laitteeksi. Sen ohella mukaan otimme Speden Speleistäkin tutun itse rakennetun nopeustestin. Amiga 500 ja Commodore 64 saivat jäädä hacklabille, sillä tänä vuonna niitä tuurasi Amiga 4000. 

Mikkeli Art & Design Week (2016)

Aisti. Aistini. Aistimus. 

Interaktiivinen teknologiaa ja taidetta yhdistelevä kokonaisuus valtaa Esteryn ison kammarin.


Mikkeli Maker Day (2016)

Mikkeli Maker Day: tekemistä, teknologiaa ja luovuutta.

Tule katsomaan 3D-tulostamista, rakenna oma robotti tai vilkkuvalot ja kokeile soittaa itse rakennettua syntikkaa. Hacklab Mikkeli järjestää lauantaina 13.2. pääkirjastolla ainutkertaisen tapahtuman, jossa tekeminen, teknologia ja luovuus kohtaavat. Voit tulla kokeilemaan taikka ihan vaan katselemaan. Esillä on harrastajien projekteja sekä mahdollisuus kokeilla monenlaista tekemistä itse. Ainoa vaatimus on uteliaisuus. 


Opeta oma robotti! (2015)

Etelä-Savon ELY-keskus järjesti Mikkelin Hacklabin kanssa Oma robotti – tapahtumakokonaisuuden Rantakylän yhteinäiskoulun 7.luokkalaisille. 


Mikkeli Art & Design Week (2015)

MAD robotti

Lähtökohdat

Komponentit

Ominaisuudet

Pielavesi Wärkkee -Päevä (2015)

Wärkkee-päevä on savolainen versio Yhdysvalloissa syntyneestä Maker eli tee-se-itse-kulttuuria edustavasta tapahtumasta. Maker-tapahtumat keräävät yhteen rakentamisesta, kädentaidoista, tieteestä, uudesta teknologista ja taiteesta kiinnostuneita ihmisiä, jotka ovat innostuneita tekemällä oppimisesta sekä oivallusten ja taitojen jakamisesta muille. Maker-kulttuurin tuomista Suomeen on testattu jo pari kertaa Helsingissä järjestetyssä Wärk-festissä positiivisin tuloksin.

Hacklab Mikkeli tarjoaa mahdollisuuden kokeilla robottien rakentamista ja ohjelmointia sekä 3D-tulostamista. Vanhemmat ja nuoret pääsevät kokemaan ohjelmoinnin saloja. Varsinaista koodia ei tarvitse vääntää, riittää että, muodostaa valmiita käskyjä valmiista palikoista ja numeroiden avulla käskyjä on mahdollista tehostaa.  Tulostin suoltaa Hacklabin tunnuksia solkenaan. Tulostusta seuratessa saa hyvän kuvan 3D-tulostamisen ideasta.

Space Apps Challenge (2015)

Kansainvälinen NASA Space Apps Challenge saapuu Mikkeliin 10.4 - 12.4.2015.

Mikkelissä kehitetään uutta ja parannetaan elämää neljällä osa-alueella: ihminen, maapallo, robotiikka ja ulkoavaruus. Kyseessä on vuosittainen ympäri maailmaa samanaikaisesti tapahtuva hackathon - eli inspiroiva ja poikkitieteellinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen koodarit, business kehittäjät, suunnittelijat, graafikot, taiteilijat, insinöörit, hakkerit, laitteistoasiantuntijat, tutkijat, opiskelijat ja opettajat. Lyhyesti sanottuna, kaikki ketkä ovat kiinnostuneita kehittämään, rakentamaan ja oppimaan yhdessä. Vaikka tapahtuman käynnistäjä on NASA, ei osallistujien tarvitse olla rakettitiedemiehiä.

Yhdistys perustettu (2015)

Hacklab Mikkeli ry:n perustamiskokous järjestettiin 19.2.2015 ja paikalle saapuikin runsaasti väkeä. Paikkana oli tuttuun tapaan Mikkelin ammattikorkeakoulun Xinno. Yhdistyksen sääntöjä oli suunniteltu jo etukäteen tutustuen muiden hacklab-yhdistysten sääntöihin sekä hakemalla tukea Hacklab Summit Finlandista. Kovin rasittavasta tapahtumasta ei siis ollut kyse, lähinnä korjailtiin sanamuotoja ja täytettiin lomaketta Patentti- ja rekisterihallituksen verkkopalvelussa.

Perustamiskirjan allekirjoittajia ja siten Hacklab Mikkeli ry:n perustajajäseniä oli yhteensä 17 henkilöä. Toiminnasta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan!